2 בדצמבר 2016

מודל הכיתה ההפוכה

בי"ס "יד מרדכי" הוא בי"ס המקדם חשיבה יזמית חדשנית. כחלק ממערכת השעות השבועית, התלמידים משתתפים בשיעורי יזמות על פי בחירתם. כל מורה בשכבה מלמדת קבוצת תלמידים נושא כלשהו הקרוב לליבה. כרכזת תקשוב, בשנים קודמות קבוצת היזמות שלי עסקה במודל הכיתה ההפוכה. במסגרת שיעורים אלו למדנו מהו מודל הכיתה ההפוכה. יצרנו שאלון באמצעות Google Forms אותו העברנו לכלל התלמידים באמצעות קוד QR (ניתן להטמיע באתר או לתלות ברחבי ביה"ס. בשאלון זה ערכנו מיפוי של הנושאים בהם מתקשים תלמידי ביה"ס במטרה לתת מענה לצורך וליצור מאגר סרטונים לשימוש כלל התלמידים.
תחילה צילמנו מספר מורות בביה"ס המלמדות נושא כלשהו שעלה בשאלון כנושא בו מתקשים תלמידים. יצרנו מאגר באתר ביה"ס.
בשנה לאחר מכן, המשכנו עם מודל הכיתה ההפוכה אך הפעם יצרנו אתר באמצעות Google Sites. יצרנו מאגר סרטונים מתוך ה- YouTube בנושאים לימודיים שונים. כל זאת במטרה לאפשר לתלמידי ביה"ס לצפות בסרטונים בכל נושא בו הם מתקשים. מאגר זה מרוכז באתר אחד, מסודר ע"פ נושאים וזמין לתלמידים. אחד היתרונות במודל הכיתה ההפוכה הוא האפשרות של התלמיד לשלוט בדרך הפעלת הסרטון- להחזיר אחורה ולצפות שוב ושוב ע"פ הצורך. אני נוהגת לשלוח סרטונים לתלמידים באמצעות המרחב הכיתתי באתר ביה"ס עם משימת צפייה. התלמידים נדרשים לצפות בסרטון לקראת השיעור ולענות על שתי שאלות:
1. מה למדת מהסרטון?
2. מה היית רוצה עוד לדעת בנושא?
המטרה היא שהתלמידים ידעו מראש את נושא השיעור, יצפו בסרטון וכך יגיעו מוכנים לשיעור.
את תשובות התלמידים ניתן לרכז בלוח שיתופי כגון Padlet בו ניתן לשלב את הסרטון ולהטמיע באתר ביה"ס.
דוגמא ללוח Padlet ניתן לראות כאן

בשיעורי יזמות אלו, בנוסף להיכרות של התלמידים עם מודל הכיתה ההפוכה, הם זכו ללמוד מיומנויות תקשוב רבות. החל באיתור סרטונים ברשת, הטמעת סרטון באתר וכלה בבניית אתר ב- Google Sites.

למאגר הסרטונים שלנו לחצו כאן
על מודל הכיתה ההפוכה ניתן לקרוא באתר משרד החינוך כאן


הרצאתו של אביב צמח, מורה לאזרחיות בנושא "הכיתה ההפוכה"

לדעתי למידה באמצעות מודל הכיתה ההפוכה היא דרך נהדרת ליצור גיוון בלמידה, לתת מענה לשונות של התלמידים ולסייע להם להגיע מוכנים יותר לשיעור. 

אין תגובות: