17 בדצמבר 2016

תלמידי הכיתה כקבוצת כדורגל

במסגרת הלמידה בכיתות 2021 אנו פועלים ע"פ מודל הנבחרת (של ערי חינוך בראשות יעקב הכט). נבחרת היא קבוצה הפועלת יחד למען מטרה משותפת.
התלמידים בכיתות 2021 פועלים ולומדים כנבחרת כאשר הם קובעים יחד מטרה משותפת. המטרה יכולה להיות בתחום הלימודי כמו העלאת הממוצע הכיתתי במקצוע מסויים או מטרה חברתית כמו לשחק יחד פעמיים בשבוע בהפסקות. חשוב מאוד שהמטרה אותה קובעים התלמידים תהיה מדידה. בכיתה עורכים מעקב אחר השגת המטרה. למשל, בודקים מה הממוצע ההתחלתי של הכיתה במקצוע בו רוצים לשפר את הממוצע ולאחר מבחן בודקים האם הממוצע עלה או ירד. את התוצאות ניתן להציג כדיאגרמה. כמובן שכדי להשיג את המטרה צריך לבצע פעולות מסוימות אותן קובעים יחד עם התלמידים. כל הכיתה פועלת יחד כנבחרת להשגת המטרה. על פי מודל הנבחרת, התלמידים עוזרים אחד לשני, כל אחד על פי תחום החוזק שלו. המטרה אינה עוד מטרה אישית בלבד אלא הופכת להיות מטרת כיתתית של הנבחרת. כאשר ישנה מטרה משותפת אז התלמידים פועלים יחד למען השגתה.
על מודל הנבחרת ניתן לקרוא כאן

בכיתה שלי הצגתי את רעיון הנבחרת באמצעות סרטון של משחק כדורגל:


תחילה שוחחנו על המאפיינים של קבוצת הכדורגל. דיברנו על כך שיש להם תלבושת אחידה, סמל משלהם, מטרה משותפת ותפקיד לכל אחד בקבוצה. שוחחנו על הפעולות הנדרשות לקבוצת הכדורגל על מנת להשיג את מטרתה- נצחון במשחק (עבודת צוות, שיתוף פעולה וכד'). לאחר מכן ערכנו השוואה בין המאפיינים של קבוצת הכדורגל למאפיינים של הכיתה כקבוצה. התלמידים גילו שישנם הרבה דברים משותפים: גם לקבוצה בכיתה יש תלבושת אחידה, גם להם יש מטרות ויעדים ועוד. לבסוף שוחחנו על הכיתה כנבחרת וקבענו מטרה משותפת.



כחלק ממודל הנבחרת, תלמידי הכיתה עורכים אימוני נבחרת. באימונים אלו פועלים יחד להשגת מטרות בדרך חווייתית ויצירתית. בעצם כמעט כל משחק חברתי שיש בו משימה קבוצתית יכול לשמש כאימון נבחרת.
חשוב כמובן לציין שהשימוש במודל זה, אימוני הנבחרת וכל הפעולות שמבצעים התלמידים להשגת המטרה המשותפת שלהם, תורמים רבות לגיבוש החברתי של התלמידים ולתחושת המסוגלות שלהם וזו בהחלט מטרה חשובה בפני עצמה.

יעקב הכט על מודל הנבחרת:


אין תגובות: