השנה שוב מלמדת מספר שעות בשבוע קבוצת תלמידים מכיתות ו' בתחום כישורי שפה וזה מאתגר במיוחד. לכן, החלטתי לשנות קצת את דרך ההוראה ללמידה פעילה, מגוונת ומאתגרת. זאת על מנת לגרום לתלמידים בראש ובראשונה לשתף פעולה וכן לגרום להם לסקרנות, להנעה והנאה בלמידה. המטרה העיקרית בשיעורים אלו היא שיפור רמת הקריאות של התלמידים, עבודה על קריאה שוטפת ומדוייקת והעשרת אוצר המילים שלהם.
אז תחילה בחרתי מספר נושאים העשויים לעניין אותם, זאת כדי ליצור עניין, להגביר את הסקרנות ולגרום לשיתוף פעולה בשיעור.
אחד הנושאים שבחרתי היה צונאמי. לאחרונה התרחש צונאמי באינדונזיה ונושא זה היה מדובר רבות החדשות. בנוסף, לדעתי זהו נושא שילדים מגלים סקרנות לגביו. במהלך השיעורים הם יכולים להעלות שאלות לגבי תופעת טבע זו, לצפות בסרטונים מהרשת ואף לחקור את הנושא בכוחות עצמם. כך הופכת הלמידה לפעילה ומשמעותית עבורם.
אז במקום להתחיל את הנושא בקריאת טקסט ארוך שעשוי לתסכל את המתקשים בקריאה ולגרום לחוסר עניין, פתחתי את הנושא בצורה אחרת. התלמידים הם אלו שהיו צריכים לגלות את נושא השיעור והם עשו זאת באמצעות שימוש בטאבלטים.
תחילה, חילקתי לכל תלמיד קוד QR ובו מסתתר דגל מדינה כלשהי. התלמידים סרקו את הקוד וקודם כל הם היו צריכים לגלות לאיזו מדינה שייך הדגל. לאחר שגילו את שמות המדינות (באמצעות חיפוש בגוגל), הם היו צריכים למצוא את המשותף לכל המדינות האלו. הם עבדו בשיתוף פעולה והגיעו למסקנה שבכל המדינות האלו היה צונאמי.
המדינות הן: יפן, סרילנקה, אינדונזיה, הוואי, פורטוגל ותאילנד.
לאחר צפייה משותפת בסרטון שצולם במהלך הצונאמי שהיה לאחרונה באינדונזיה העלו התלמידים שאלות בנושא. מומלץ גם לצפות בסרטון בריינפופ בנושא צונאמי (למנויים). בשלב זה ניתן לאפשר לתלמידים לחקור בעצמם או להפנות לטקסט בנושא הצונאמי. אני בחרתי לתת לתלמידים טקסט אותו קראנו יחד, חילקנו לפיסקאות, סימנו מילים מורכבות, מצאנו משפטי מפתח וכתבנו תשובות מיטביות לשאלות בעקבות הטקסט.
גלי צונאמי אינדונזיה מתוך YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=iT5qKczXJs0
https://www.youtube.com/watch?v=iT5qKczXJs0
כך ניתן ליצור סקרנות ועניין בשיעור, לחזק את מיומנויות החיפוש ברשת, לגרום לשיתוף פעולה בין התלמידים, ליצור למידה פעילה ומשמעותית וכמובן (מבלי לשכוח את אחת מהמטרות העיקריות של השיעור) לשפר את הקריאה ואת מיומנויות השפה. הדבר הכי משמעותי מבחינתי היה לראות את התלמידים מגלים סקרנות, שואלים שאלות ולומדים בהנאה מרובה. 😊
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה