30 ביוני. תאריך כל כך משמעותי עבורנו המורים.. אין ספק שהילדים מחכים ליציאה לחופשה אבל לפעמים אנחנו שוכחים שישנם תלמידים שעבורם זהו תאריך שלא רק מסמל את היציאה לחופש הגדול אלא גם נושא עימו קשיים וחששות. ככל שהתקרב היום הזה, הרגשתי יותר ויותר קושי אצל חלק מהתלמידים בכיתתי. השנה חוויתי זאת ביתר שאת. במהלך התקופה האחרונה עסקנו הרבה בתהליכי פרידה, בסיכום השנה שהיתה, בציפיות מהחופשה המתקרבת ומשנת הלימודים הבאה. אצל חלק מהילדים עלו קשיים שעיקרם יציאה ממסגרת, משיגרה יומיומית אליה היו רגילים. ישנם תלמידים שהפרידה מדמויות משמעותיות מעלה אצלם קושי אותו הם מבטאים בדרכים שונות.
כל תלמיד מתמודד עם הפרידה (גם אם היא לחודשיים בלבד) בדרך שונה. גם לי כמורה יש קושי. ממש לא אוהבת פרידות.. גיליתי שהדבר החשוב ביותר בהתמודדות עם קושי כזה אצל התלמידים הוא הכלה. ושוב הכלה. זו מילת המפתח. להבין, לשוחח, לברר רגשות ולתת מקום לעיבוד של תהליך הפרידה. אפשר לבטא במילים ואפשר דרך ציור או כל פעילות יצירתית אחרת. דבר נוסף שגיליתי שעוזר הוא פשוט להיות נוכחת עבור הילדים. בעידן הטכנולוגי של היום ניתן בקלות להראות נוכחות (וירטואלית) גם כשקיים מרחק פיזי. הודעת טקסט קצרה, שליחת סמיילי.. כל אלו ועוד אינם דורשים מאמץ. רק תשומת לב קטנה למען אותם ילדים שחווים קושי בפרידה.
היום התקיימה מסיבת סיום השנה עם ההורים בכיתה וחלוקת תעודות מחצית ב'. למסיבה החגיגית הגיעו התלמידים נרגשים ומצפים. חוץ ממצגת תמונות מרגשת, הצגנו בכיתה חלק מהשירים אותם שרנו במהלך השנה. היה מרגש לשמוע את התלמידים שרים יחד עם ההורים את השירים האהובים איתם פתחנו כל הבוקר.
זה ה-שיר שהילדים הכי הכי אוהבים.. שרים בקולי קולות.. שיר משמעותי עבורם על צמיחה, התנסויות, קשיים והצלחות:
כל תלמיד מתמודד עם הפרידה (גם אם היא לחודשיים בלבד) בדרך שונה. גם לי כמורה יש קושי. ממש לא אוהבת פרידות.. גיליתי שהדבר החשוב ביותר בהתמודדות עם קושי כזה אצל התלמידים הוא הכלה. ושוב הכלה. זו מילת המפתח. להבין, לשוחח, לברר רגשות ולתת מקום לעיבוד של תהליך הפרידה. אפשר לבטא במילים ואפשר דרך ציור או כל פעילות יצירתית אחרת. דבר נוסף שגיליתי שעוזר הוא פשוט להיות נוכחת עבור הילדים. בעידן הטכנולוגי של היום ניתן בקלות להראות נוכחות (וירטואלית) גם כשקיים מרחק פיזי. הודעת טקסט קצרה, שליחת סמיילי.. כל אלו ועוד אינם דורשים מאמץ. רק תשומת לב קטנה למען אותם ילדים שחווים קושי בפרידה.
היום התקיימה מסיבת סיום השנה עם ההורים בכיתה וחלוקת תעודות מחצית ב'. למסיבה החגיגית הגיעו התלמידים נרגשים ומצפים. חוץ ממצגת תמונות מרגשת, הצגנו בכיתה חלק מהשירים אותם שרנו במהלך השנה. היה מרגש לשמוע את התלמידים שרים יחד עם ההורים את השירים האהובים איתם פתחנו כל הבוקר.
זה ה-שיר שהילדים הכי הכי אוהבים.. שרים בקולי קולות.. שיר משמעותי עבורם על צמיחה, התנסויות, קשיים והצלחות:
ואי אפשר בלי מתנה לסיום השנה.. אז בתחילת השנה צילמתי כל תלמיד מחזיק דף עליו כתוב התאריך. בחודש יוני צילמתי שוב. יצרתי תמונה אחת מתחילת השנה ומסופה. התמונות הודפסו ומוסגרו:
ובמסגרת פסטיבל יזמות שמתקיים בביה"ס בכל שנה, לפני כשלוש שנים יצרנו מחזיק מפתחות עם משפטי חשיבה חיובית. השנה ערכנו פעילות סביב משפטים אלו בכיתה והכנו יחד את מחזיק המפתחות. המטרה היא שבכל פעם כאשר חשים קושי כלשהו יהיה ניתן לקרוא את המשפטים בנושא חשיבה חיובית ולהרגיש הרבה יותר טוב..
זהו.. תמה שנת הלימודים.. יוצאים לחופש.. וזה רק משהו קטן שהשארתי תלוי על הלוח, כדי שלא אשכח לקראת שנת הלימודים הבאה.. שתהיה חופשה נפלאה! 😊
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה